Recursos y Publicaciones

White Papers

Lenguaje y comunicación en los primeros años: lo que sabemos y cómo se puede evaluar su presencia en el aula

Ver PDF

La Evaluación de la Lectura en Pilar, Argentina


Ver PDF

Pelusa Orellana

Competencia Narrativa: Evidencias de Validez para la Estandarización de su Evaluación en Niños Chilenos

Orellana García, P., Valenzuela Hasenohr, M. F., Pezoa Sandoval, J. ., & Villalón Bravo, M. . (2022). Competencia Narrativa: Evidencias de Validez para la Estandarización de su Evaluación en Niños Chilenos. Psykhe, 31(2).

Ver enlace externo


A Phase 2 exploratory trial of Paired Reading in Spanish language in Colombia

Thurston, A., Bernal Nisperuza, G. L., Abadía Alvarado, L. K., Cockerill, M., MacKenzie, A., O’Keeffe, J., Garcia Ospina, J. M., & Orellana Garcia, P. (2021). A Phase 2 exploratory trial of Paired Reading in Spanish language in Colombia. International Journal of Educational Research, 106, [101741].

Ver enlace externo


Interpretación edumétrica de los resultados de EVOC en estudiantes chilenos

Orellana-García, P., & Pezoa, J. P. (2021). Interpretación edumétrica de los resultados de EVOC en estudiantes chilenos. Estudios Sobre Educacion, 40, 195-219.

Ver enlace externo


Maternal exposure to a high-magnitude earthquake during pregnancy influences pre-reading skills in early childhood

Bátiz, L. F., Palmeiro-Silva, Y. K., Rice, G. E., Monteiro, L. J., Galaburda, A. M., Romero, R., Choolani, M. A., Wyneken, U., Orellana, P., & Illanes, S. E. (2021). Maternal exposure to a high-magnitude earthquake during pregnancy influences pre-reading skills in early childhood. Scientific Reports, 11(1), 9244. [9244].

Ver enlace externo


The relation between reading comprehension and receptive vocabulary in Chilean students: An exploratory study

Pezoa, J. P., & Orellana, P. (2021). The relation between reading comprehension and receptive vocabulary in Chilean students: An exploratory study. OCNOS, 20(2), 7-20.

Ver enlace externo


EVOC: Un instrumento para evaluar vocabulario en español en Chile: Un Instrumento para Evaluar Vocabulario en Español en Chile

Orellana, P., Melo, C., Baldwin, P., De Julio, S., & Pezoa, J. (2020). The relationship between motivation to read and reading comprehension in chilean elementary students. Reading and Writing, 33(10), 2437-2458.

Ver enlace externo


The relationship between motivation to read and reading comprehension in chilean elementary students

Orellana, P., Melo, C., Baldwin, P., De Julio, S., & Pezoa, J. (2020). The relationship between motivation to read and reading comprehension in chilean elementary students. Reading and Writing, 33(10), 2437-2458.

Ver enlace externo


Exploring urban print environments: a comparative study across San Antonio and Santiago and implications for early childhood literacy practices

Sailors, M., Orellana, P., Stortz, R., & Sellers, T. (2019). Exploring urban print environments: a comparative study across San Antonio and Santiago and implications for early childhood literacy practices. Literacy, 53(2), 102-111.

Ver enlace externo


From disrupting to holding spaces for critical interruptions: our Final Issue

Sailors, M., Martinez, M., Treviño, C., Sellers, T., Davis, D. S., Goatley, V. J., Faeth, E., Boyd, F. B., & Orellana, P. (2019). From disrupting to holding spaces for critical interruptions: our Final Issue. Journal of Literacy Research, 51(4), 391-393.

Ver enlace externo


Impacto de la lectura repetida interactiva en las habilidades verbales de preescolares de contextos vulnerables

Orellana García, P., Valenzuela, M. F., & Muñoz, K. (2019). Impacto de la lectura repetida interactiva en las habilidades verbales de preescolares de contextos vulnerables. Educación y Educadores, 21(3), 409-432.

Ver enlace externo


Looking Carefully at Instruction

Sailors, M., Martinez, M., Treviño, C., Graves, K., Davis, D. S., Goatley, V. J., Faeth, E., Boyd, F. B., & Orellana, P. (2019). Looking Carefully at Instruction. Journal of Literacy Research, 51(1), 3-4. https://doi.org/10.1177/1086296X18824909

Ver enlace externo


Motivation to read in grades K–2: a cross-cultural perspective

Orellana, P., Jacques, L., Korkeamäki, R. L., Tafa, E., & Gambrell, L. B. (2019). Motivation to read in grades K–2: a cross-cultural perspective. International Journal of Early Years Education, 27(4), 423-440.

Ver enlace externo


Effects of earthquake on perinatal outcomes: A Chilean register-based study

Palmeiro-Silva, Y. K., Orellana, P., Venegas, P., Monteiro, L., Varas-Godoy, M., Norwitz, E., Rice, G., Osorio, E., & Illanes, S. E. (2018). Effects of earthquake on perinatal outcomes: A Chilean register-based study. PLoS ONE, 13(2), [e0191340].

Ver enlace externo


Moving forward with literacy research

Sailors, M., Martinez, M., Treviño, C., Davis, D. S., Jones, J. S., Goatley, V. J., Van Cura Monaco, C., Boyd, F. B., & Orellana, P. (2018). Moving forward with literacy research. Journal of Literacy Research, 50(4), 395-396.

Ver enlace externo


Phonological awareness instruction: A program training design for low-income children

Muñoz, K., Valenzuela, M. F., & Orellana, P. (2018). Phonological awareness instruction: A program training design for low-income children. International Journal of Educational Research, 89, 47-58.

Ver enlace externo


Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls: Field studies and methodological approaches

Orellana, P., & Baldwin Lind, P. (Eds.) (2018). Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls: Field studies and methodological approaches. Springer Netherlands.


Reading Motivation and Achievement Among Chilean Boys and Girls in Grades 3, 4, and 5: An Exploration of Results and Pedagogical Implications

Orellana García, P., & Baldwin Lind, P. (2018). Reading Motivation and Achievement Among Chilean Boys and Girls in Grades 3, 4, and 5: An Exploration of Results and Pedagogical Implications. In P. Orellana, & P. Baldwin (Eds.), Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls (pp. 115-133)

Ver enlace externo


To What Extent Is Reading Motivation a Significant Predictor of Reading Achievement when Controlling for Language and Cognitive Ability? A Systematic Review

Orellana García, P. (2018). To What Extent Is Reading Motivation a Significant Predictor of Reading Achievement when Controlling for Language and Cognitive Ability? A Systematic Review. In Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls (pp. 79-96). Springer Netherlands.

Ver enlace externo


Validación de la escala de motivación lectora en estudiantes chilenos de enseñanza básica

Navarro, M., Orellana, P., & Baldwin, P. (2018). Validación de la escala de motivación lectora en estudiantes chilenos de enseñanza básica. Psykhe, 27(1), 1-17.

Ver enlace externo


Outdoor play in Latin American Early Childhood and Elementary Schools. A review of the literature

Orellana-Garcia, P., & Valenzuela, M. F. (2017). Outdoor play in Latin American Early Childhood and Elementary Schools. A review of the literature. In The SAGE Handbook of Outdoor Play and Learning (1 ed.). Sage Publications.


Examining Text Environments in Elementary Chilean Classrooms

Orellana-Garcia, P., & Sailors, M. (2016). Examining Text Environments in Elementary Chilean Classrooms. Literacy Research and Instruction, 55(2), 163-181.

Ver enlace externo


Motivación y desempeño lector en niños y niñas: un estudio exploratorio

Orellana-Garcia, P., & Baldwin Lind, P. (2016). Motivación y desempeño lector en niños y niñas: un estudio exploratorio. Educationis Momentum, 2(1), 7-28.


U.S. and Chilean College Students’ Reading Practices: A Cross-Cultural Perspective

Huang, S., Orellana, P., & Capps, M. (2016). U.S. and Chilean College Students’ Reading Practices: A Cross-Cultural Perspective. Reading Research Quarterly, 51(4), 455-471.

Ver enlace externo


Ambiente letrado y estrategias didácticas en la educación preescolar chilena

Orellana-García, P., & Melo-Hurtado, C. (2014). Ambiente letrado y estrategias didácticas en la educación preescolar chilena. Magis, 6(13), 113-128.

Ver enlace externo


Textos escolares y calidad educativa: estudio de la calidad de los textos escolares de lenguaje y comunicación e historia, geografía y ciencias sociales entregados por el MINEDUC en el período 2000-2010

Soaje de Elías, R., & Orellana-Garcia, P. (2013). Textos escolares y calidad educativa: estudio de la calidad de los textos escolares de lenguaje y comunicación e historia, geografía y ciencias sociales entregados por el MINEDUC en el período 2000-2010. Editorial Universitaria.

Carolina Melo

Editorial: Educational technology and addictions

Melo, C., Madariaga, L., Nussbaum, M., Heller, R., Bennett, S., Tsai, C. C., & van Braak, J. (2020). Editorial: Educational technology and addictions. Computers and Education, 145, [103730].

Ver enlace externo


Measuring the quality of teaching practices in primary schools: assessing the validity of the Teach observation tool in Punjab, Pakistan.

Molina, E., Fatima, S. F., Ho, A. D., Melo, C., Wilichowski, T. M., & Pushparatnam, A. (2020). Measuring the quality of teaching practices in primary schools: assessing the validity of the Teach observation tool in Punjab, Pakistan. Teaching and Teacher Education, 96, [103171].

Ver enlace externo


The relationship between motivation to read and reading comprehension in chilean elementary students

(Citado en Pelusa Orellana)


Prekindergarten Interactive Book Reading Quality and Children’s Language and Literacy Development: Classroom Organization as a Moderator

Cabell, S. Q., Zucker, T. A., DeCoster, J., Melo, C., Forston, L., & Hamre, B. (2019). Prekindergarten Interactive Book Reading Quality and Children’s Language and Literacy Development: Classroom Organization as a Moderator. Early Education and Development, 30(1), 1-18.

Ver enlace externo


Ambiente letrado y estrategias didácticas en la educación preescolar chilena

(Citado en Pelusa Orellana)

Francisca Valenzuela

Competencia Narrativa: Evidencias de Validez para la Estandarización de su Evaluación en Niños Chilenos

Citado en Pelusa


Elevating the profession in latin america: early childhood teacher preparation standards in three countries

Gillanders, C., Bonnely, B., Valenzuela , M. F., Varela Londoño, S. P., Quiroga Otálora, C., Valentín-Martínez, B., Viviani, M., & Diaz-Posada, L. E. (2020). Elevating the profession in latin america: early childhood teacher preparation standards in three countries. Early Years, 40(4-5), 516-530.

Ver enlace externo


EVOC: Un instrumento para evaluar vocabulario en español en Chile: Un Instrumento para Evaluar Vocabulario en Español en Chile

Citado en Pelusa Orellana


Experiencia en el uso de una plataforma digital para el ejercicio de la comprensión lectora y el vocabulario: percepción de estudiantes de primaria

Roth Soracco, C. I., Valenzuela Hasenohr, F., & Orellana, P. (2020). Experiencia en el uso de una plataforma digital para el ejercicio de la comprensión lectora y el vocabulario: percepción de estudiantes de primaria. Investigaciones sobre Lectura, 2020(14), 1-41.

Ver enlace externo


Impacto de la lectura repetida interactiva en las habilidades verbales de preescolares de contextos vulnerables

Citado en Pelusa Orellana


Phonological awareness instruction: A program training design for low-income children

Citado en Pelusa Orellana


Uso de preguntas como estrategia clave en la sala de clases: la pieza que falta

Valenzuela, M.F., y Ramaciotti, A. (2016). REVISTA PANAMERICANA DE PEDAGOGÍA. 23, 37-69

Ver enlace externo


Outdoor play in Latin American Early Childhood and Elementary Schools. A review of the literature

Citado en Pelusa Orellana


Comparación de la efectividad de dos estrategias metodológicas de enseñanza en el desarrollo de la comprensión lectora en el primer año escolar

Hudson Pérez, M. C., Förster Marín, C. E., Rojas-Barahona, C. A., Valenzuela , M. F., Valdés, P. R., & Ferré, A. R. (2013). Comparación de la efectividad de dos estrategias metodológicas de enseñanza en el desarrollo de la comprensión lectora en el primer año escolar. Perfiles Educativos, 35(140), 100-118.

Ver enlace externo

Kattia Muñoz

Impacto de la lectura repetida interactiva en las habilidades verbales de preescolares de contextos vulnerables

Citado en Pelusa


Development and validation of an item-bank for an adaptive computer-based test assessing K-4 students’ mathematical competence

Larrain, M., Navarro, M., Buraschi, M., Torres, I., & Muñoz, K. (2018). Development and validation of an item-bank for an adaptive computer-based test assessing K-4 students’ mathematical competence. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 26(1), 1-15. 


Phonological awareness instruction: A program training design for low-income children

Citado en Pelusa Orellana

Paula Baldwin Lind

Entrevistas:

2003

Entrevista a Walter Hooper, secretario privado de C. S. Lewis, acerca de la edición del segundo volumen de C. S. Lewis Collected Letters: Books, Broadcasts and War 1931-1949, publicado en The C.S.Lewis Chronicle, Oxford , Inglaterra.


2014

“Thomas More belongs to London, to the Church, to England, to Europe, and the World”, Interview with Professor John Jowett on his recent edition of Sir Thomas More by Arden Third Series, Humanitas no.7, 2014, Year IV, Biannual English Digital Edition, pp. 214-226.


2014

“Looking for Truth”, Interview with Joseph Pearce about his recently-published book on Shakespeare, his books on literary converts, and his own conversion, en White Rabbit: English Studies in Latin America, No. 8 (December 2014), ISNN 0719-0921, Facultad de Letras, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, 12 pp. LATINDEX.

Artículos:

2012

“Chilean Translations of Shakespeare: Do They Constitute a National Shakespeare Canon?”, en Tradução em Revista 12: “Shakespeare’s Plays in Translation” (janeiro-junho 2012), Río de Janeiro, Brasil, pp. 61-80. LATINDEX. 

DOI: 10.17771/PUCRio.TradRev.19728


2012

“Teaching Literature, Teaching Life”. White Rabbit: English Studies in Latin America 4 (December 2012): 1-9. Santiago, Chile, Facultad de Letras, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago. ISNN 0719-0921. LATINDEX.


2015

Con Víctor Hugo Masías, Sigifrido Laengle y Fernando Crespo, “Shakespeare, Social Media, and Social Networks”, IEEE Technology and Society Magazine, vol. 34, no. 4 (diciembre 2015), 6 pp.  ISI.

Ver enlace externo


2016

Con V. H. Masías, S. Laengle, A. Vargas, y F. Crespo, “Exploring the prominence of Romeo and Juliet’s characters using weighted centrality measures”, Digital Scholarship in the Humanities. Oxford: Oxford University Press (August 2016):1-22. SCOPUS

Ver enlace externo


2016

Con Pelusa Orellana, “Motivación y desempeño lector en niños y niñas: un estudio exploratorio”, Educationis Momentum 2.1 (sept., 2016): 7-28.


2016

Baldwin, P. y J. Román, “El simbolismo invertido del árbol en Esperando a Godot de S. Beckett y El jardín de los cerezos de A. Chéjov”, Beckettiana. Cuadernos del Seminario Beckett 15 (2020): 21-35. LATINDEX.

Ver enlace externo


2018

Navarro, M., Orellana, P. & Baldwin, P. “Validación de la Encuesta de Motivación Lectora en Estudiantes Chilenos de Enseñanza Básica”. Psykhe, 27.1 (2018): 1-18. SCOPUS, SCIELO.

Ver enlace externo


2018

“Translating Shakespeare, Translating Culture: Text, Paratext, and the Challenges of Recreating Cultural Meanings in Text and on Stage”, Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, Polonia, vol. 13.3 (2018): 219-235. ERIH PLUS.


2020

“Configuración y representación del espacio en La tempestad de William Shakespeare”, Revista de Humanidades 41 (enero-junio 2020): 11-35, Universidad Andrés Bello (en prensa). SCOPUS.


2020

Orellana, P., C. Melo, P. Baldwin et al. “The Relationship Between Motivation to Read and Reading Comprehension in Chilean Elementary Students”. Reading and Writing 33.10 (2020): 2437-2458, SCOPUS.

Orellana, P., C. Melo, P. Baldwin et al. “The Relationship Between Motivation to Read and Reading Comprehension in Chilean Elementary Students”. Reading and Writing 33.10 (2020): 2437-2458, SCOPUS.

Ver enlace externo


2020

“Todo el mundo es un escenario”: estudio comparativo de los espacios teatrales en el barroco español y en la escena isabelina. Revista Chilena de Literatura 102: “El teatro barroco en su contexto” (2020): 83-117. SCOPUS.

Ver enlace externo


2020

“La voz femenina en la narrativa de Austen, Brönte y Gaskell”. Punto y Coma 3. Santiago, Chile: IES (septiembre 2020): 114-119.


2020

“And the angel will not come”: W. H. Auden and the Paradox of Poetic Language”. Nueva Revista del Pacífico 73.2. Universidad de Playa Ancha, Valparaíso, Chile (2020): 186-209. SCOPUS.

Ver enlace externo


2021

“‘Far more fair than black’: Othellos on the Chilean Stage”. Multicultural Shakespeare 22.37: Shakespeare, Blackface, and Performance: A Global Exploration (2021): 139-170. SCOPUS.

Ver enlace externo


2022

Entrada “Shakespeare in Chile”, en Stanford Global Shakespeare Encyclopedia, 25 pp. (en proceso de digitalización).

Capítulos de libros:

2012

Con Profesora Pelusa Orellana: “Motivación por la lectura: Aproximaciones a las diferencias entre niños y niñas”, en Educación diferenciada por sexos en el siglo XXI. Nuevo paradigma de la educación personalizada single-sex: ¿Cómo agrupar a chicos y chicas en la escuela?. Colombia: Logos-Promesa, 2012, pp. 85-112.


2016

“The Film Industry Woos Shakespeare: Theatrical Space versus Cinematographic Space in the Adaptations of Hamlet and Henry V by Kenneth Branagh”, en Telling and Re-telling Stories: Studies on Literary Adaptation to Film. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016.


2016

“William Shakespeare (1564-1616): Más allá de un nombre”, en Aproximaciones a Shakespeare, ed. Braulio Fernández. Santiago de Chile: Ed. Universitaria, 2016, pp. 27-61.


2017

“Huellas de utopías moreanas en Shakespeare”, Cuadernos de extensión jurídica no. 29, Facultad de Derecho, Universidad de los Andes, Santiago, Chile, pp. 39-58.


2018

Con Pelusa Orellana, “Reading Motivation and Achievement among Chilean Boys and Girls in Grades 3, 4, and 5. An Exploration of Results and Pedagogical Implications”. Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls: Field Studies and Methodological Approaches, editado por Paula Baldwin y Pelusa Orellana, New York: Springer, 2018, pp. 115-133.


2018

“Juan Agustín Cariola Larraín: traductor chileno de Shakespeare”. Traducir a los clásicos: entornos y transformaciones, eds. Salvador Peña y Juan Jesús Zaro, Granada: Comares, 2018, pp. 247-272.


2021

“El lenguaje de los pájaros en la poesía de W. H. Auden y de Juan Luis Martínez: un encuentro con la soledad y el silencio”. Remontar el vuelo. Aves en la poesía británica y latinoamericana de los siglos XIX y XX, ed. Paula Baldwin Lind, Santiago: RIL, 2021.

Libros:

2010

Con Prof. Braulio Fernández Biggs: Traducción, introducción y notas de La tempestad, de William Shakespeare. Santiago de Chile: Editorial Universitaria S.A., octubre 2010.


2014

Con Prof. Braulio Fernández Biggs: Traducción, introducción y notas de Noche de Reyes, de William Shakespeare. Santiago de Chile: Editorial Universitaria S.A., julio 2014.


2017

Con Prof. Braulio Fernández Biggs: Traducción, introducción y notas de El rey Lear, de William Shakespeare. Santiago de Chile: Editorial Universitaria S.A., 2017.

Ediciones:

2012

Co-edición junto a Profesoras Marcia Martins y Beatriz Viégas-Faria de Revista de la Universidad Católica de Río de Janeiro, Brasil: Tradução em Revista 12 (janeiro-junho 2012): “Shakespeare’s Plays in Translation”, 123 pp


2016

Editora de Telling and Re-telling Stories: Studies on Literary Adaptation to Film, Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015, 271 pp. 

ISBN 13: ISBN13: 978-1-4438-8881-3


2018

Co-edición junto a Pelusa Orellana de Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls: Field Studies and Methodological Approaches, New York: Springer, 2018, 241 pp.

ISBN: 978-3-319-75948-7


2021

Editora de Remontar el vuelo. Aves en la poesía británica y latinoamericana de los siglos XIX y XX. Santiago: RIL, 2021, 276 pp.

ISBN: 978-84-18982-10-1